Saturday, November 23, 2013

Bagaimana Atasi Masalah Anak Yang Malas Dan Lambat Belajar

Seronok tidak terkata apabila melihat si comel kita boleh membaca buku. Pengalaman saya pertama kali melihat anak saya membaca buku cerita Peter & Jane dari mukasurat pertama sehingga tamat dengan lancar buat saya sangat gembira dan terkejut. Anak saya yang berumur tiga tahun setengah sudah boleh membaca buku tahap 4 dan 5 tahun dengan lancar sekali.

Sebelum ini, anak saya susah kalau hendak diajar di rumah. Saya memang hendak didik anak saya supaya boleh membaca dari awal. Walaubagaimanapun kami tidak dapat memberikan tumpuan yang lebih kerana sibuk bekerja. Isteri saya bertugas sebagai guru yang tidak pernah selesai dengan kerjanya. Saya pula sering bekerja di luar kawasan sehingga berminggu-minggu lamanya. Bimbang perkembangan anak terganggu, saya menyarankan agar dia di hantar ke tadika.

Di tadika anak saya adalah satu-satunya pelajar berumur 3 tahun dan selebihnya adalah pelajar berumur 4, 5 dan 6 tahun. Menurut cikgu tidak ada masalah, biarkan sahaja anak saya bercampur dengan pelajar kelas 4 dan 5 tahun. Seminggu pertama saya mendapat maklumbalas dari cikgu yang mengatakan bahawa anak saya terlalu aktif bermain dan tidak boleh fokus di dalam kelas. Di rumah, bila saya tanya belajar apa di sekolah, dia jawab tak belajar apa-apa, tak tahu dan sebagainya.

Pada mulanya, saya fikir itu perkara biasa sebab anak saya kecil lagi. Tapi setelah hampir sebulan saya lihat tidak banyak perkembangan pada anak saya. Dia masih tidak boleh mengeja apatah lagi menbaca. Paling-paling cuma baca ABC atau 123 sahaja.

Pada suatu hari saya terbaca satu artikal di sebuah akhbar mengenai perkembangan otak kanak-kanak. Saya tertarik dengan kandungan artikal tersebut mengenai nutrisi yang boleh membantu meningkatkan prestasi otak IQ dan EQ. Di artikal tersebut ada disenaraikan makanan-makanan sunnah dan tertulis di dalam Al-Quran akan khasiatnya untuk meningkatkan Aras Kecerdasan Otak (IQ). Makanan-makanan tersebut juga menjadi sajian utama para hafiz Al-Quran. Bagus sekali kalau saya boleh bagi anak saya semua makanan tersebut. Tapi, di mana nak cari?

Alhamdulillah, akhirnya dah jumpa pun di mana nak dapatkan makanan tersebut. Saya tidak bertangguh dan terus membelinya. Saya amalkan memberi makanan tersebut setiap pagi sebelum anak saya ke sekolah. Seminggu lepas tu saya nampak perubahan yang sangat ketara. Anak saya senang bangun pagi. Lepas tu terus minta makanan tersebut. Dia sangat suka akan rasanya yang sangat sedap. Saya juga terima maklumbalas daripada cikgu tadika yang anak saya sekarang sangat suka belajar. Apa yang cikgu suruh pasti dia akan buat.

Memang betul sebab di rumah pun dia asyik nak buka buku, membaca, mengeja, menulis dan mewarna. Satu hari saya nampak dia pegang buku cerita Peter & Jane dan dibacanya satu persatu sehingga ke mukasurat terakhir. Saya telefon cikgu dia dan bertanya mengenai perkembangan anak, cikgu itu sendiri agak terkejut kerana anak saya cepat sekali menghafal apa yang diajar. Walaupun dia belum pandai membaca, tapi sudah boleh menghafal dan mengenal setiap perkataan  di dalam buku tersebut.

Cikgu tadika anak saya pun tanya... Apa yang saya berikan pada anak saya sampai dia boleh berubah menjadi sangat rajin dan cepat belajar dalam masa singkat? Saya tidak suka berahsia dan teruja sangat untuk berkongsi. Kalau pembaca nak tahu, sila teruskan membaca di www.rahsiaanakpandai.com.

Sekian.


2 comments:

Blog27999 said...

According to Stanford Medical, It's really the SINGLE reason women in this country get to live 10 years longer and weigh on average 42 pounds less than we do.

(And by the way, it really has NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and absolutely EVERYTHING to do with "how" they are eating.)

P.S, I said "HOW", and not "what"...

TAP on this link to uncover if this quick questionnaire can help you discover your real weight loss potential

Blogger said...

As reported by Stanford Medical, It's indeed the one and ONLY reason this country's women live 10 years more and weigh 19 KG lighter than us.

(And really, it has NOTHING to do with genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING around "how" they eat.)

BTW, What I said is "HOW", not "what"...

Tap this link to determine if this brief quiz can help you release your real weight loss potential