Friday, June 5, 2009

Daging Salai

Dalam perjalanan dari Bandar Baru Jempol ke Kuala Pilah, ada satu gerai yg menarik minat permandangan aku. Dari jauh kelihatan seperti kedai terbakar. Mana tidaknyerrr... berkepul2 asap naik ke udara. Bila dah nak sampai dekat ngan gerai tuuu.... rupa2 nyerr gerai tu menjual bermacam2 jenis daging salai. Hahahahaaa.... Tipah tertipuuu... :)

Ini la kedai yg aku maksudkannn...

Daging dan itik yang sudah siap disalai akan digantung.


Daging lembu yang belom disalai. Mengikut kata penjual tu... daging nie adalah daging batang pinang. Dagingnya lembut dan cepat dimasak. Nak makan sekarang pun boleh jugak dengan cara daging tu dihiris nipis2 dan dicecah ngan kicap bersama cili padi.


Geramnyer aku tengok ikan keli ker... ikan sembilang salai nieee... Masak lomak cili padi nie mesti menjilat jariii....

Kawan aku, Pijot tu org Melaka. Dia kata daging salai tu sedap kalo masak lemak cili padi campur ngan bacang. Aku dengar ajer dah terliur. So... aku order la 1/2kg daging salai tu. Kalo tak silap ali, sekil0 RM34.00.

Kalo nak lagik sedap, makan petai bersama ngan sambal belacan. Perghhhhh... mau berasap telingan nieee... Kalo org2 nogori, makan sambal belacan kerrr??? Entah laaa... aku pun tak tau. Entah2 org2 nogori nie makan petai ngan cencalok kottttt.... Heheheheee... jgn marah org2 nogori kalo baca citer aku nieee..



2 comments:

aziahmk said...

jijah, ni la kedai yg aku selalu singgah kalo ke pilah. dia ader jual itik...leh wat rendang.

Iza Aziz said...

a'ah memg ada itik... kg ko kt pilah kerrr???