Tuesday, June 16, 2009

Lemang Kijal

Kali nie dah 4 kali aku ke Kijal, Terengganu. Tapi memang tak pernah singgah di tepi jalan nie tuk beli lemang. Bukannyer apaaaa.... takut bila dah beli, tak sedap pulakkk. Tu lah yang buat aku selalu marah bila org berniaga tapi tak reti nak jaga kualiti sesuatu brg yang diniagakan.

Nie kawan aku si Pijot yang rekomenkan lemang Kijal. Dia kata lemang nie sedap n lembut. Dimakan bersama ngan serunding daging. Kalo kat Johor, lemang dimakan bersama ngan serunding kelapa atau pun rendang. Dia kata memang lemang Kijal nie berasa dia nyer santan.

Terdapat banyak gerai yang menjual lemang nie. Dari jauh kelihatan seperti kedai terbakar.... hahahahaaa... Bila dah nak dekat, gerai lemang ruper nyerrr.... Nie antara lemang2 yang sedang dibakar. Pengusaha lemang sedang membuat lemang. Sedikit demi sedikit santan akan dimasukkan ke dalam buluh yang berisi pulut. Nie la kali pertama aku melihat org buat lemang. Selalunyer kalo nk makan lemang di Johor, time hari raya laaaa.... Itu pun ayah/hubby aku bawak balik dari surau.
Kat sini jugak ada jual jeruk. Bukan setakat jeruk biasa ajerr... jeruk berlada pun ada. Jeruk berlada nie rasa pedas sedikit. Rasanyerrr... sedap gak laaaa...


Nie la lemang yang aku beli. Memang lembut pulutnya dan santannya jugak berasa. Dimakan bersama ngan serunding. Lemang nie berharga RM2 dan serunding RM5. Murah kannnn..... :). Puas aku makan panas2 .... nyum.. nyummm... sedapnyerr.





No comments: