Friday, June 15, 2012

Tazkirah Jumaat

Sedekah Yang Paling Besar Pahalanya Adalah Sedekah Pada Ahli Keluarga.


Hadis daripada Abu Hurairah, katanya, Rasulullah SAW bersabda :

"Satu dinar yang engkau belanjakan pada jalan Allah, satu dinar lagi yang engkau belanjakan pada memerdekakan seorang hamba abdi, satu dinar lagi yang engkau sedekahkan kepada seorang miskin dan satu dinar lagi engkau belanjakan kepada keluargamu, (maka) yang lebih besar pahalanya adalah yang engkau belanjakan kepada keluargamu." (Hadis sahih riwayat Muslim)

Dalam huraiannya Imam Nawawi berkata, hadis itu menggalakkan memberi nafkah kepada keluarga sendiri dan menerangkan pahalanya.
 
"Orang (yang bersedekah kepada kerabatnya) itu mendapat 2 pahala : pahala hubungan silaturahim dengan kerabatnya dan pahala sedekah itu sendiri." (Hadis riwayatkan Bukhari dan Muslim serta al-Nasa'i dan at-Tirmizi)
 
Sumber : Info-Muslim.blogspot.com
 
Coretanku :
Di pagi Jumaat yg mulia ini, tanyalh diri kira sejauhmana kita belanjakn wang kita atau abiskn masa kita utk ahli keluarga kita. Jgnlh terlalu berkira pd nafkah isteri n anak2.
Ingat jugak ibabapa kita yang berada di kampung. Selalukah kita melawat mereka di sana, menyenangkan hati n hidup mereka. Ingat lah jasa2 dan pengorbanan mereka selama m'besarkn kita.
Sedekah pada ahli keluarga serta mak ayah kita adalah lebih afdal dari sedekah2 yg lain. Janganlah terlalu berkira pada mak ayah. Apalah sangat nilai sebuah RM jika dibandingkan dengan 70 tahun dihapuskan dosa. Renung2 kanlah...
 
 

No comments: