Wednesday, June 6, 2012

Kuih Bakar Labu Bermadu

T'ingin sgt nk mkn kuih bakar labu. Semlm cari2 resipi, terjumpa resipi nie. Apalagi, semangt semakin b'kobar2 utk m'buatnya. Lepas balik kerja, terus singgah pasar n beli labu sebiji n santan sekotak. Bhn2 lain semuanya dh ada.

Sampai umh kul 6.45pm. Dok belek pokok2 aku jer dh kul 7.10pm. Masuk dlm umah terus sediakn labu utk direbus sambil tgk drama Trilogi Cinta lakonan Rosyam Noor, Amysa Adnan n Fauziah Gous di channel Suria.

Kul 8.10pm baru mula m'buatnya. Kul 8.30pm bakar n kul 9.40pm dh masak. Baunyer semerbak serumah. Bila dh masak, apalagi... ank2 aku semua dh tk sabar nak merasa. Panas2 tu jugak aku potong. Ngap punyer ngap dh tinggal setgh loyang. Nie adalah baki yg dibuat sarapan pagi tadi.

Terima kasih pada kak Ros dan Ha Sue atas p'kongsian resipi ini dan minta izin utk kongsi kt sini pulak... :)


Kuih Bakar Labu Bermadu


Sumber Resepi : rosmarlina@jintanmanis.com
By : HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahanya
2 cawan tepung gandum
2 biji telur
350ml santan
1 1/2 cawan labu yang dilenyek ( anggaran 180gram) - aku letak 250g
2 sudu besar madu organik borneo ( guna madu lain pun takpe) - aku letak 1tbsp
3/4 cawan gula
sedikit bijan untuk topping - tk letak sebb ank2 tk suka
1 sudu kecil serbuk cinnamon ( kayu manis) - tk letak sebb aku tk suka
2 sudu besar minyak masak - aku letak 3 tbsp

Cara-caranya

1. Masukkan tepung, gula, telur, santan, minyak masak dan madu di dalam blender ( pengisar) dan blender hingga semuanya sebati.

2. kemudian masukkan labu yang telah dilenyek tadi bersama serbuk cinnamon, blender lagi sehingga semuanya sebati dan tidak berketul.

3. Alaskan loyang bulat dengan kertas minyak dan gliss tepi loyang dengan marjerin, tuangkan adunan tadi ke dalam loyang, dan taburkan bijan di atasknya, akhir sekali bakar pada suhu 180 darjah selama 1 jam atau sehingga permukaan kuih bakar menjadi perang.

4. Sejukkan dulu baru dipotong, sedap dimakan bila-bila masa dan pasti menyelerakan, selamat mencuba.


Nota : Aku bakar 1 jam 10 min n guna loyang 8x8 inci.

No comments: