Tuesday, April 28, 2009

Ikan Terubuk Masin

Ikan Terubuk Masin @ Salted Terubuk Fish sangat popular di Kuching, Sarawak. Ianya boleh di dapati di Pasar Satok. Pelancong yg datang ke Kuching, tidak akan melepaskan peluang untuk membawa balik Ikan Terubuk Masin ini. Kiranya .... cam buah tangan yg wajib untuk dibawa pulang.

Ikan terubuk yg segar akan dimasinkan dengan meletakkan garam pada ikan tersebut. Ini membolehkan ikan ini lebih tahan lama. Ikan masin ini tidak kering seperti ikan2 kering yg lain. Ia kelihatan basah dan sesiapa yg melihatnya pasti tidak sabar untuk menikmatinya.... Apabila sampai di rumah, mengikut kata penjual ikan, ikan terubuk hendaklah dibasuh dan disimpan di dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama.

Terdapat 2 jenis ikan terubuk ini.
1. Datangnya dari perairan Sarawak
2. Datangnya dari perairan negara lain seperti Thailand or Indonesia.

Tak tau la fakta ini betul or tidak. Pengikut kata penjual tu, ikan terubuk dari perairan Sawarak adalah lebih besar saiznya dan sisik ikan pun besar. Manakala ikan terubuk dari perairan negara lain, ikannya lebih kecil saiznya. Kalau di pasar, pasti blh lihat perbezaan ikan2 ini dan harganya juga berbeza2.

Ikan terubuk masin nie boleh digoreng garing dan dimakan bersama2 ngan nasi panas. Selain tu.... boleh juga di masak asam pedas, lemak cili padi n macam2 laaaa... Adoiii... kan dah kecur nieee... :)










Kalau ikan terubuk masin ini hendak di bawa balik or naik kapal terbang, penjual akan kotakkan ikan ini dengan sempurna supaya tidak berbau dan berair.

No comments: