Wednesday, December 8, 2010

Rabiatul Adawiyah

Korang tgk tk drama Sabtu lepas bertajuk "Aku Bukan Rabiatul". Aku begitu teruja untuk mengetahui kisah hidup Rabiatul Adawiyah nie. So, hari Isnin time lunch hour, aku ke Book Store, Angsana pergi cari novel nie. Alhamdulillah dapat. So, cuti Maal Hijrah, aku abiskn masa aku dgn membaca novel nie.

Buku ini adalah sebuah karya sastera agama. Novel ini sangat indah dan menyentuh perasaan aku ketika membacanya. Aku rasa tak puas membacanya. Kalo korang nak tau, korang bacalah.


Sinopsis

Kisah Rabiatul Adawiyah sejak beliau lahir sehingga beliau meninggal dunia. Beliau anak bongsu drpd 4 org adik beradik.

Kisahnya bermula seblm kelahirannya lagi. Ayahnya adalah seorg yg baik akhlak dan elok ilmu agamanya. Semasa dia masih kecil kedua2 ibubapanya meninggal dan tinggallh dia dgn kakak2nya. Kemudian ujian Tuhan dtg lg, dia diculik dan dijadikn hamba pd satu keluarga kaya. Drpd situlh perjlnan spiritual Rabiatul berkembang sehingga beliau diiktiraf sebagai wali.


No comments: