Monday, March 12, 2012

Persediaan Ke India

Dari tahun lepas aku bercita2 untuk pergi ke India. Sebuah negara yg terletak di Asia Selatan dan merupakan negara kedua terpadat penduduk. Mata wang yg digunakan ialah Rupee India (Rp) (INR).


Kami pergi berempat. 16/11/2011 kami beli tix ke New Delhi, India. Hg tiket RM444.77 tidak termasuk check-in baggage. InsyaAllah, travel date off in 28/01/2012 to 04/02/2012. Ada 2 bulan lagi... sempatlah aku membuat persediaan sebelum pergi.

Cuaca di New Delhi, Agra n Jaipur ada lah sejuk dan bersalji di Srinagar. Ini adalah kali pertama aku merasai salji dan sebagai persediaan adalah pakaian yg harus dibawa nanti. Moga Allah permudahkan perjalanan aku bersama kawan2 di sana nanti.


Kenapa aku nk ke India??? Sebabnya ada Taj Mahal. Terletak di Agra yg merupakan tanda peringatan Shah Jahan tahun 1648 untuk isteri beliau Mumtaz Mahal, yang dipuji sebagai "permata kesenian Islam di India" dan salah sebuah karya agung yang dikagumi ramai dalam warisan dunia pada tahun 1983.

Dan juga keterujaan aku dengan Banjaran Himalaya. Ia adalah pergunungan yg tertinggi di dunia.

Di sini aku kongsikan "chimatologi and weather trends" di Srinagar. Aku nie dah lah jenis yg tak tahan sejuk. Maklum laaa... cuaca di Malaysia kan panas sepanjang tahun.

http://in.weather.com/weather/monthly-Srinagar-INXX0197

No comments: