Friday, September 4, 2009

Cahaya Ramadhan

Entah kenapa Ramadhan pada tahun nie begitu bermakna dalam hidup aku... Terasa macam ada satu 'nur' yang hadir dalam diriku ini. Terasa begitu tenang... ceria... bahagia... sabar... ikhlas... dan macam2 laaa.... Mungkin Ramadhan pada tahun ini menyedarkan aku akan realitinya kenapa kita hidup di muka bumi ini.

Bersyukur aku pada Yang Maha Esa di atas kesedaran ini. Alhamdulillah.... diberikan petunjuk dan kesedaran ini dan aku bermohon supaya aku tidak lagi lalai dengan tanggungjawab aku sebagai seorang Islam.

Rebutlah sebanyak2nya ganjaran dan pahala di bulan yang mulia ini. Itulah yang sedang aku usahakan. Semoga Allah menerima solatku, puasaku dan amalanku disepanjang bulan Ramadhan ini. Semoga Allah mengampuni segala dosa aku yang dahulu, hari ini dan akan datang. Aminnnn....

1. Kalo dulu memang susah sgt nak bangun sahur. Kalo bangun pun mcm terpaksa ajer sebb nak temankan hubby sahur tapi mata tertutup.... hahahahaaaaa... Sekarang ni hari2 bangun sahur. Kalo tak suhur tu kira cam tak complete ajer puasa tuuu.... Bersahur nie sunat. Besar pahalanya. Kalo makan kurma ajer pun dh dpt pahala. Takkan tak nakkk???? Betul tak....

2. Solat Terawih... Kalo dulu tu solat terawih ... solat gakkk tapi selalu melopong. Selalu create mcm2 alasan kalo tak nak gi terawih. Penat la... sakit perut la...ngantuk la... nak buat kuih la... nak jahit langsir la... nak kemas rumah la... dan mcm2 lagik la. Itu dulu, tapi sekarang nie walau aper pun terjadi, aku akan tetap gie terawih. Solat terawih nie sunat ajerrr... tapi besar pahalanya. Kalo tak larat buat 20 rakaat, buat 8 rakaat ajer dah cukup. Digalakkan berjemaah.
Teringat kata2 ustazah aku bulan lepas... "kalo tak larat nak buat sekali jalan, buatlah sikit2 iaitu lepas Isyak buat 4 rakaat pastu tido... sebelum sahur, buat lagik 4 rakaat + 3 witir pun boleh..."
Sekarang nie kalo anak2 aku nangis nak ikut, aku buat tak tau ajerrrr.... lepas 3/4 hari depa dah tak nangis lagik dan depa dah paham... alhamdulillah...

3. Buka puasa di luar. Sebelum nie aku memang suka kalo berbuka puasa di luar. Makan tak ingat dunia. Abis sumer di'ngap'nyerrr... tapi kali nie aku buka ala kadar ... elakkan pembaziran. Nafsu aku masih boleh tahan lagik utk tidak ke bazar ramadhan. alhamdulillah... Kalo buka kat kuar, sudah tentu terawih pun terlepas gakkk....

4. Sembang kosong. Dok kat ofis nie pantang ader masa free... sembang ajer la keja nyer. Kali nie aku nk kurangkan sembang kosong tapi lebihkan kpd membaca isu2 pasal ramadhan nie kat internet, baca buku2 agama, ngaji sikit dan zikir.

5. Soping.... sebelum Ramadhan lagik aku dah sediakan keperluan aku sekeluarga.

6. Setakat nie dulu... nanti bg tau lagik untuk dikongsi bersama kwn2 sumer.

No comments: